Nekonečná reklamní plocha
Denně, respektive co chvíli se setkáváme s reklamami. A to nejen s billboardy, plakáty apod. venku, ale především v online světě. Reklamy jsou všude, na téměř všech webech, kamkoliv se člověk podívá. Jen za poslední půlrok jsem na internetu navštívil stránky, které obsahovaly dohromady 1 243 000 reklam!
Ale nebuďme negativní, takto marketing fungoval vždy a vždy tak fungovat bude a ve zdravé míře je to vlastně to stejné, ba dokonce lepší, než reklamy tradiční (venkovní). Dokud jich tedy není na webu 70, člověk nemůže nikam kliknout, nerozezná obsah stránky od reklamy a během několika minut se mu neotevře deset vyskakovacích oken nabízejících kasina, sázkové kanceláře, jistou výhru 10 miliónů korun a 200 žen hledajících sex ve vašem okolí, je to relativně v pohodě.
Pokud vás zajímají čísla, několik zajímavých statistik ohledně reklamy na českém internetu najdete zde.
PPC, CTR… cože!?
Než budu pokračovat, vysvětlíme si pár pojmů týkajících se online reklam a se kterými jste se již možná setkali.
- PPC (Pay Per Click-platba za prokliknutí) je model reklamy, kdy inzerující platí pronajímateli reklamního prostoru pouze za kliknutí na reklamu.
- CPC (Cost Per Click-cena za prokliknutí) značí pouze cenu, kterou platí inzerující za proklik při reklamě modelu PPC.
- CTR (Click Through Rate-míra prokliknutí) znamená poměr, kolik lidí reklamu uvidí a kolik z nich na ni klikne.
- RTB (Real Time Bidding-přihazování v reálném čase) je nástroj, pomocí něhož lze nakupovat a prodávat reklamu. Vlastník reklamní plochy ji nabídne do aukce a vyhrává povětšinou nejvyšší nabídka. To probíhá v řádech milisekund předtím, než se reklama návštěvníkovi načte. V pozadí toho všeho jsou složité výpočty, analýzy a algoritmy, které toto vše upravují.
AdBlock-noční můra nebo zachránce?
O AdBlocku už jste možná někdy slyšeli, nebo jej stejně jako 40 miliónů dalších používáte. Jedná se o zdarma rozšíření pro většinu prohlížečů, které blokuje, respektive se snaží nezobrazovat, veškeré reklamy na webu i vyskakovací okna. To samozřejmě rozděluje lidi na dva tábory. První tábor tvoří lidé, kteří na tento nástroj nedají dopustit. Samozřejmě, že je to skvělé, když nikde nejsou žádné otravné reklamy. Nicméně je tu i druhý tábor a ten zase argumentuje tím, že ti první okrádají inzerující a ničí typický internetový reklamní prostor. Mají však smůlu, protože AdBlock dokonce vyhrává veškeré soudní spory vedení proti němu.
Z mého pohledu mají svým způsobem obě strany pádné argumenty, nicméně jako marketingové specialistu mě samozřejmě AdBlock taktéž poškozuje. Nicméně s tím nic nenaděláme. Logickým vyústěním této problematiky je však rozvoj PPC reklam, kdy blokované reklamy inzerujícího vlastně nic nestojí.
A teď největší zahanbující odhalení! Používám jej taky. Tak jen do mě.
Nedávno nicméně vznikla velmi zajímavá Koalice za lepší reklamy. Do té patří například Google, Facebook či Microsoft a mají za cíl očistit web od nevhodných reklam. Více informací naleznete tady.
Trendy a novinky ze světa reklam
Ano, i v tomto odvětví jsou určité trendy a dochází zde ke značným technologickým posunům. Pár vám jich zde popíšu:
- Lepší práce s daty-je snaha o zlepšení analýzy dat o počtu impresí (zobrazení) reklamy, načež by se mohlo lépe určit, jaký měla reklama dosah a zdali oslovila cílovou skupinu. To by mělo ustálit a zpřesnit ceny za reklamní plochy, jelikož často měly dražší reklamní prostory nižší impresi než ty levnější.
- Cross-device cílení-pod tímto názvem se skrývá velmi zajímavá metoda získávání informací o uživatelích, kdy se algoritmy buď pomocí společného přihlášení např. do Facebooku či Googlu, nebo pomocí různých společných znaků pokusí přiřadit k uživateli všechna jeho zařízení. Napomůže to tak lepšímu zacílení reklamy.
- Dynamika a kreativita-na scénu v poslední době nastupují velmi zajímavé formy reklamy, kdy tou nejvýraznější jsou videoreklamy. Ty navíc občas bývají i přes velkou část obrazovky a to nejčastěji jako pozadí stránky. Dokáží lépe upoutat a zvyšují tak CTR.
K prvním dvěma vypsaným bych ještě dodal, že jsem zvědavý, zdali se neobjeví kritika z důvodu přílišného zasahování do soukromí uživatelů, nicméně nemyslím si, že by měla mít jakýkoliv vliv.
Samozřejmě že s rostoucím počtem reklam a poptávky po reklamních prostorech se zvyšuje i cena. A to znamená, že pokud již někdo prostor zakoupí, chce jej co nejlépe využít. Marketingová oddělení proto tvrdě pracují na tom, aby byly reklamy co nejúdernější a nejzajímavější. Často se proto snaží být vtipné či šokující. No dle mého názoru je to někdy až na škodu.