Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Online marketing vs tradiční marketing

ppckampane 0

Budoucnost patří internetu

Jakožto marketingový poradce se, především pak u starších podnikatelů, setkávám s názory, že online marketing nepotřebují, že je to ztráta času, že těm internetům nerozumí atd. Vše to jsou jen zcestné řeči asi jako tvrzení, že mobilní telefon nenahradí starou zlatou pevnou linku. Nemá-li někdo čas či znalosti, může si někoho najmout. Tvrdí-li někdo, že online marketing nepotřebuje, nemá dostatek informací. Již v dnešní době má obrovský význam a taktéž i obrovský potenciál do budoucna. Více než 3 miliardy uživatelů internetu celkově a 7,5 miliónu v České republice znamenají ráj pro kreativní marketingové tvůrce a moderně smýšlející podnikatele.

 

Pár čísel z reálné zkušenosti

V době, kdy jsem ještě studoval, jsem si párkrát s kolegou přivydělal jako marketingový poradce nějaké malé firmy. Pro příklad uvedu čísla, kterých dosahovala restaurace před naší spoluprací a po ní. Jednalo se o zavedenou restauraci, která ve městě s 12 000 obyvateli fungovala již dvacet let. Spolupráce začala v říjnu roku 2013, kdy byla na internetu téměř nedohledatelná a skončila v červnu následujícího roku, kdy měla kompletně vše, co k online marketingu patří. Mám však statistiky z obou celých let. Tržby se v roce 2014 zvýšily oproti roku 2013 o 16%. Tržby při výjimečných událostech (brazilský týden, sobotní grilování…) dokonce o 28% (důsledek aktuálních informací o těchto akcích na Facebooku a Instagramu). Obsluha si všimla i více cizinců a cestujících z nedaleké D1, kteří se zde zastavili (zavedení do nejrůznějších katalogů, map a aplikací).

Kolega například vykonával podobnou práci pro vinařství, kde dokázal zvýšit příjmy e-shopu o 40%! To vše neuvádím jako reklamy, ale jako ukázku toho, že online marketing skutečně funguje.

Jaký je tedy rozdíl?

Tradiční marketing

  • Patří zde rádiové reklamy, televizní reklamy, letáky, novinové inzeráty, rozhlasové reklamy
  • Obvykle je finančně náročný s nejistým výsledkem
  • Dokáže udržet pozornost pouze po krátkou dobu
  • Vyrušuje namísto toho, aby nabídl něco cenného
  • Dokáže lépe geograficky zacílit reklamu

Online marketing

  • Díky aktivitě a častého dodávání informací k zákazníkovi buduje značku a loajálnost
  • Dokáže dodat více informací
  • Méně otravná forma reklamy
  • Levnější, případně až zcela zdarma
  • Dokáže lépe zacílit na cílovou skupinu
  • Editovatelný a jednodušší k dodržení určité marketingové strategie
  • Nabízí více možností
  • Můžete lépe komunikovat a případně pomoci klientovi
  • Přesnější zobrazení dosahu a úspěšnosti reklamy
  • Větší potenciální trh

Z toho jasně vyplývá, že online marketing má více kladů než záporů. Neznamená to však, že tradiční marketingové metody jsou zcela k ničemu. Billboardy, reklamní panely a plachty a roznos letáků po městě, kde podnik sídlí má určitě svůj význam. Další tradiční formy mají určitě také svůj význam a efektivitu, avšak dle mého názoru spíše pro velké firmy, které si mohou dovolit velké investice do marketingu.

V současné době je však trendem velmi zajímavý guerilla marketing, který dosahuje opravdu excelentních výsledků. Jak funguje, najdete zde.

 

Chápu, co teď?

Pokud jste došli v článku sem, doufám, že jsem vám již dostatečně objasnil, že online marketing je skvělá a důležitá věc. Co musí tedy podnikatel udělat, aby započal svou internetovou reklamní kampaň? Jedná se o běh na dlouhou trať, nicméně pro začátek musí mít web, přičemž doporučuji alespoň ještě jednu sociální síť (nejlépe Facebook). Co se týče webu, tak pokud nejste webdesignér, máte dvě možnosti. Buď si vytvoříte web podle šablony, což v dnešní době nabízí spousty webů (doporučuji zahraniční z důvodu vyšší kvality), nebo si najmete někoho zkušeného. Založte si i Facebook stránku a nemáte-li zkušenosti s ovládáním této sítě, můžete zkusit povolat někoho mladšího, protože mezi mládeží platí pravidlo, že kdo nemá Facebook, jakoby neexistoval.

To bychom měli základ. Nyní je zapotřebí především kvalitní obsah. Přidávejte příspěvky, aktuality, videa, obrázky, informace o speciálních událostech, reference atd. Po technické stránce byste se měli postarat ještě o SEO (optimalizace pro vyhledávání). Pokud si na to vše sami nevěříte, nebo nemáte čas, nezapomeňte, že se online marketingu věnují spousty lidí a rádi vám za určitý finanční obnos pomohou.

Zajímá-li vás, jak se asi bude online marketing vyvíjet v roce 2018, určitě si přečtěte tento článek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *